Tidtrøyta

Jeg er død

28.2.06

Søt sjokkis, bitter ettersmak

For noen dager siden klikket jeg meg gjennom en link på dagbladets forside frem til en eller annen persons blogg. Bloggeren var gretten på Freia, og hadde skrevet et åpent brev til Kraft Foods hvor han klagde over hvordan den gode gamle og norske melkesjokoladen var blitt forandret etter at Kraft overtok buisnissen. Over hundre personer som hadde kommet over dette på samme måte som meg hadde lagt igjen støttende kommentarer, og jeg så mitt til å gjøre det samme for å peke på noe som var oversett av brevskriveren – nemlig at Kraft Foods eies av Philip Morris. Philip Morris som for litt siden døpte seg om til Altria Group, er en av verdens største tobakkprodusenter, og overskuddskronene Kraft teller inn fra Freias sjokoladesalg ender tilslutt hos tobakkindustrien som er ansvarlig for millioner av dødsfall, og nesten like viktig - at jeg selv begynte å røyke som fjortenåring.

I dag leste jeg Morgenbladet på trikken, og jammen meg var ikke akkurat dette tildelt en liten rute i avishjørnet. Anti-Freia kampanjen var plutselig nådd flere tusen papiravis-lesende mennesker, og det samme var en oppfordring om å sende hat-mail til Kraft, og boikottelse av Freia til fordel for Nidars godbiter som kan nytes med god samvittighet.

I den bittelille teksten i avisen ble det også nevnt hvem som fulgte opp med kommentarer, blant annet en viss FuckFreia. Et forferdelig lite og særdeles ubetydelig skritt for menneskeheten, men et ganske greit et for meg. Jeg var i avisa!

Altria Group omsatte i 2004 for 63,6 milliarder amerikanske dollar, det vil med dagens valutakurs si over 398 milliarder norske kroner(!). Hver gang du kjøper freiasjokkis hiver du kronene dine inn i blodpengehavet.