Tidtrøyta

Jeg er død

9.3.06

Grønne fingre

Én løkke i den ene hånden, en løkke til i den andre. Kryss de, og lag en knute. Vips så har du lært deg å knyte skoene. Selv har jeg etter hvert lært å knyte ”ordentlig” sløyfe, men den forklarte måten er helt klart den letteste, og dermed sannsynligvis den første du lærer. Akkurat som jeg kommer til å lære den til mitt barn, når den tid kommer. Og jeg kommer til å sitte igjen med et fornøyd smil når jeg har klart det. Slike ting vil sikkert være det jeg vil huske senere også, de små tingene. Jo da, selv om det (forhåpentligvis) blir lenge til så vil jeg én dag bli far, og jeg tror jeg vil like det.

Chris Rock har snakket om hvordan han er godt fornøyd med å ha en datter, og hvor fint det er at han kan dulle med henne så mye han vil, i motsetning til en sønn, som må mannes opp til å bli, ja, en mann. Leker datteren din med biler, og liker å leke krig, så er det egentlig ikke så veldig farlig. Men hvis sønnen din hopper strikk, leker med dukker og bruker mammas sminke så er det litt verre. Som han sa, har du en datter så er den eneste jobben din å keep her off the pole. Han mener selvfølgelig stanga stripperne slenger seg rundt.

Med barn følger ansvar, men jeg er ganske sikker på at jeg både klarer å oppfostre en sønn som vil kunne føre slekta videre uten adopsjon eller en venninne som surrogatmor, og jeg vil nok samtidig klare å holde datteren min unna ”dansingen”. Allikevel så har den grønne og eksotiske planten på kjøkkenet mitt gjort meg usikker…

Den er dødssyk. Den visner. Jeg har flyttet den vekk fra ovnen den har stått ved, jeg har vannet den regelmessig, eller i det minste litt nå og da, og jeg har sørget for at den får nok lys. Får den for mye lys? For mye vann? For lite? Gjødsel? Trenger den jungellyder rundt seg? Er temperaturen feil? Trenger den kreatin? Terapi? Streiker den for å vise støtte til SAS-pilotene? Er den ensom? Seksuelt frustrert? Har den fått kviser, kroppshår og nye og skremmende følelser? Lever den en midtlivskrise, trenger den en interrailtur eller en motorsykkel? Herregud jeg vet ikke en gang hvor gammel den er. Hvordan skal jeg kunne oppfostre en normal kid når jeg ikke en gang kan ta vare på en pinne med grønne greier?

Planten har servert den bitre sannheten - Det eneste som kan redde pappaen i meg er en one-way ticket til Tibet, og seks lamalass med barneoppfostringsbøker. Meditasjon og tid og ro til å dykke ned i hjelpende ord og kritisk nødvendig veiledning er det eneste som kan redde videreføringen av slekta mi. Når dagen kommer skal sekken være pakket og klar. Men forhåpentligvis blir det en stund til. Forhåpentligvis…