Tidtrøyta

Jeg er død

8.6.06

Forbrytelse og straff

Jeg ser flammene, og hvordan de slikker med lekne tunger oppetter det mørke treverket. Bålet spraker, lett røyk stiger raskt med usynlige vinger opp mot himmelen, og heten lokker med åpne armer. Det brenner, og den røde løperen inn i flammehavet er rullet ut for sjelen min.

Den lille røde firkantede pakken lå tilfeldig plassert over papirene som viste gårsdagens barinntjening. Halve skygger lå over sjokoladepakken, men lyset fra den hvite skrivebordslampen var mer enn sterkt nok til å lyse opp navnet som var skrevet på esken - navnet på min kollega. Navnet var skrevet med tykk, svart tusj, og kontrasten fra den røde papirfargen var tydelig.

Det var to gylne sjokoladehjerter igjen, og den folieinnpakkede herligheten smakte vidunderlig deilig av syndfull sjokolade. Og seier. Seier fordi jeg ignorerte normer og normal menneskelig anstendighet, og slo et slag for det egoistiske jeg, meg selv, mine egne følelser, mine behov, og mine ønsker.

Jeg stjal sjokolade.