Tidtrøyta

Jeg er død

24.9.06

Oljeturisme

Dagbladet melder i dag at Statoil skal på skattejakt ved Nordkapp, og det skjer selvfølgelig ikke uten bråk. Miljøvernere sliper høygafler og forbereder seg til opprør i regi av Greenpeace, mens politikere snakker om det vakre landskapet som står i fare for å gjennomgå en reversert den-stygge-andungen-prosess, mens de egentlig bare tenker på alle turistkronene som vil gå tapt hvis Nordkapp mister turistmojoen.

Verden går jo som kjent til helvete om ti år uansett så dette med miljøet er egentlig ikke så veldig viktig, og jeg må si jeg bryr meg fint lite om at utsikten til beboerne på Nordkapp blir mindre idyllisk, hvis det da i det hele tatt bor mennesker der. Hva vet jeg.

Jeg er som skjønt blodkynisk, og jeg var en av de som lo når selunger ble slått til døde av klubber i Michael Jacksons Earth Song-video. Og er jeg blodkynisk er jeg selvfølgelig pengetørst, og det er nettopp derfor jeg bryr meg.

Statoil borrer fordi de skal ha olje. Selv en kanin med down-syndrom vil skjønne det. Og store stygge oljeborr vil etter all sannsynlighet legge en demper på pengeflommen fra feite turisttyskere som ellers ville ha strømmet inn. Men hvorfor ikke slå to fluer i en smekk ved å gjøre oljeplattformene pene, slik at turistmengden vil øke samtidig som vi fritt kan tappe olje? Ikke fullt så stødige fyllenerver har tegnet seg frem til noen utkast: (Og nei jeg kan ikke Photoshop, men jeg kan paint.)

Kina er som kjent på vei opp økonomisk, og dermed kan vi ta imot den nye strømmen av rike kineserturister ved å la de føle seg hjemme med en kinesisk-tempel-inspirert plattform. For ikke å snakke om at når tredje verdenskrig bryter ut mellom USA, EU og Kina kan disse plattformene vinne kinesiske generalers hjerte, slik at vi forblir ubombet. Det forutsetter at USA ikke bomber oss først. Og at vi har blitt ordentlig med i EU.

Olje er gull, og vi er rike. La oss vise at vi er det! Penger er makt, og ikke bare stråler det makt av dette bygget, det stråler makt som skremmer, og frykten vil skremme vekk de småfrekke russerne som hele tiden skal ta torsken vår.

En ekte norsk oljeplattform. Vakkert!

Norge blir stadig mer flerkulturelt, og hva er bedre enn å ønske vår nye landsmenn velkommen med en historisk hyllest til et av de største arabiske landene? Og skulle vi bli invadert av utenomjordiske vesener en gang i fremtiden kan vi fortelle at vi var overbevist at pyramidene stammet fra dem, og at vi konstruerte dette for å vise at nordmenns kjærlighet ikke bare strekker seg til Svinesund, men heelt til Mars. Eller hvor de nå måtte komme fra.

Hvis dette oppussingsprosjektet tas med i statsbudsjettet; husk hvor du leste det først.

3 Comments:

At 24/9/06, Anonymous Anonym said...

Jeg er som skjønt blodkynisk, og jeg var en av de som lo når selunger ble slått til døde av klubber i Michael Jacksons Earth Song-video. Og er jeg blodkynisk er jeg selvfølgelig pengetørst, og det er nettopp derfor jeg bryr meg.

Jeg elsket denne logikken! Alt er jo så selvsagt!

 
At 25/9/06, Blogger Seth said...

Hey Isak, I like your blog! I will keep reading, it's a good way to practise my Norwegian while I'm away. Because lets be honest, I won't be reading the Norwegian 'news'...
If you want to hear how me and Frank are getting along, go have a look here: http://-slowlife-.blogspot.com/
What's happening with your travel plans? If you are heading west first of all on your trip round the world, you're welcome to come and stay with us, you know

 
At 25/9/06, Blogger KjederMegPåJobb said...

Cake: ;-)

Seth: Nice to hear from you man, hope you're okay down there. I am going next year, and it's not unlikely that Mexico will be my first stop. It depends on a whole lotta things, but I'll let you know of course. Keep up the comments so I know what you're up to!

 

Legg inn en kommentar

<< Home