Tidtrøyta

Jeg er død

3.10.06

Fy til skatt på fly!

De som kjenner meg vet at jeg liker å reise. Selv har jeg så smått gått over til teorien om at det ikke er en glede eller rik nysgjerrighet som trekker meg til uutforskede eventyr, men at det er en sykdom. Travelling is my drug. Fem dager i Amsterdam et par uker siden var et lite men ufattelig deilig skudd som red meg vekk fra A4-livet på ville flyktige hester. Etter å ha skjelvet meg nykter igjennom den trauste norske hverdagen siden våren, kom frelsen gjennom flydotter i ørene, og sykkelturer opp og ned Amsterdams vaterflate gater.

EU er som kjent en svært personlig maktsentralisering som når selv den mest inngrodde skogbonden i finlandsskogene med sine hverdagsproblemer, men selv om jeg er vel vitende om Europaunionens gode hjerte blir jeg overrasket over at omtanken rekker så langt at de velger å innføre flyskatt, utelukkende for å kurere meg for min sykdom, utelukkende for å hjelpe meg. Det er usikkert hvor høy denne flyskatten vil bli, men det regnes med at den vil gjøre slutt på billigselskaper som Ryanair og Sterling – å 747-kjøre madamen til middagsdate i Paris vil plutselig bli for dyrt igjen. Hjerterått av EUuuuu, vil romantikerne synge i balladene sine, i tåreregn fra jentebalkonger. Det var inderlig bra, vil bestemor si, i håp om at økonomien kan knekke de 'skumle' reiseplanene mine. (Det er jo bomber over alt for tiden, som hun pleier å si.) Selv står jeg igjen med en halvferdig banner til demonstrasjonstoget jeg hadde sett for meg, med dårlige VG-ordspill som Fy til skatt på fly! ferdig trykket opp på løpesedler. Men det blir ikke noe demonstrasjonstog.

EU har alliert seg med samvittigheten min. Fly forurenser. Du tror kanskje at den gamle bobla til onkelen din er et miljøsvin bak de uskyldige Pelle politibil-øynene, vel, det er nok sant det, men bobleeksosen blir som en q-tip på søppeldynga sammenlignet med flytrafikken. Dette er ikke noe jeg skal bry meg om nå, ikke enda. Slik tenker jeg kynisk og smått hyklerisk. Jeg synder nå, ber om tilgivelse senere. Så langt så godt. Men sleipe, sleipe EU tenker lengre enn som så, og de ekstra kronene denne flyskatten vil innbringe skal øremerkes kampen mot AIDS, tuberkulose og malaria. Takk skal dere faen meg ha, nå er det liksom ikke så lett å hate på flyskatt lenger.

Nei til EU!

5 Comments:

At 4/10/06, Blogger Mårds said...

Ja til EU!
- Hardbarka kjerring mot strømmen i rød, norsk politikk. Tror vi.

 
At 6/10/06, Blogger KjederMegPåJobb said...

Ania: Yep jeg befinner meg bak jobbgitter hele helgen, så da blir det tid til dyre telefonsamtaler til Frankrike. =) Håper det står bra til.

H to the Anne: Fysj så selvopptatt du er du, hva med MEG? Hæh?

 
At 7/10/06, Blogger Seth said...

I hate to say it, but it's in everyone's interest to have more tax on air travel. It sucks not to be able to have cheap flights, I know, but they are a luxury and they make up a huge part of global carbon emissions. More than probably the lowest fifty countries combined. It could cost us a lot more in the long term- when we are old we might have destroyed all the places we want to travel too! And the (extremely profitable) airlines are basically getting subsidised by the government anyway- there is no tax on airline fuel. Poor people who never get to fly are actually paying the price.

There is only one moral excuse for Ryanair budget airlines: they fill up all their seats so carbon emission per person is much lower than say SAS, who fly with half of their seats empty. So again it's the rich business travellers who we can blame first! I am trying to limit myself to only really necessary flights. I only went back to the UK once all of 2006. And I think I can justify Mexico (it's a long way to go on my bike...)

 
At 7/10/06, Blogger KjederMegPåJobb said...

I know Seth, that was my point, can't argue against the tax. And that's the problem =)

 
At 8/10/06, Blogger Seth said...

Ah, I wasn't sure. My norwegian is slipping already.. I'm glad we're in agreement. It really, really sucks. Trains are okay though!

 

Legg inn en kommentar

<< Home