Tidtrøyta

Jeg er død

19.10.06

Ting som ikke er slik jeg trodde de var (as a kid)

Da var jeg tægget for første gang, av Ice Cream. Så hyggelig =)

Nakensoving
Da jeg var tretten år begynte jeg å tvile på ting rundt meg, og etter hvert forstod jeg at det ikke er normalt å sove naken med stemamma hver gang pappa er borte. Stemamma sa det var helt vanlig, ”alle gjør koseting under dynen” sa hun, ”men vi snakker ikke om det.” Jeg skrev dette ned på en lapp når vi en gang hadde en slik anonym spør-sykesøster-om-ting-som-er-flaut-greie i klassen. ”Det er ikke normalt å gjøre koseting under dynen med stemamma” sa sykesøster etter å ha lest opp lappen, og alle lo. Dette skjønte jeg ikke helt, jeg hadde jo gjort det siden jeg var enda mindre. Eller hun hadde gjort det siden jeg var enda mindre, det var vel egentlig aldri jeg som gjorde noe, ting ble bare gjort med meg. Læreren min ville snakke med meg etter skolen, hun hadde kjent igjen håndskriften min på den lappen. Så ble det mye bråk. Og pappa slo.

Hvis jeg skremte noen nå så kan jeg forsikre om at forrige avsnitt var ren løgn. Men jeg hadde en tøff barndom. Jeg kan nevne ”ikke to pålegg om gangen” og en far som satte the great almighty TV på loftet for et helt år. Det preger meg fremdeles.

Tanntrollet banker Tannfeen
”Tannfeen fins ikke”, sa jeg, og hadde for så vidt rett i det. Og hvem i all verden legger tennene sine under puten? Jeg lo hele vei til banken, eller rettere sagt glasset i vinduskarmen. Der jeg la den nytrekte tannen min ville jeg dagen etter finne hard valuta. Et godt bytte, og jeg hadde stor respekt for Tanntrollet som hadde støttet meg gjennom hele melketannperioden. Han var min kompis, min venn.
En dag var tannglasset borte, forduftet, det stod ikke der det skulle være og tannen jeg la i glasset kvelden før var like forsvunnet. Hadde Tanntrollet sviktet meg, var han syk? Utbrent? (Det var mange unger i bygården min) Hadde han stukket av med Tannfeen, latt meg i stikken og i stedet giftet seg med the tooth slut? Det siste hadde unektelig vært hardt å svelge for en unggutt som hadde slått den lille knyttneven hardt i bordet foran sine venner, og gjort det klinkende klart at feen var ikke-eksisterende, samme hva mamman din sier.
Det som hadde skjedd var at mor eller far somehow hadde klart å velte glasset slik at det trillet under den røde sofaen. Der fant jeg glasset og tannen min noen dager senere. Og jeg var plutselig voksen nok til å skjønne tegninga. Det var trist at min gode venn var borte, men jeg var lettet for at det ikke hadde vært et svik.

Jenter har ikke lus \ jenter har lus allikevel

Frem til det tiende året var fylt levde jeg de glade og naive barnedagene i Trondheim. Jeg lekte jeg side om side med jenter, og jeg kysset til og med en av dem en gang i blant. Det var ”kjæresten” min. Jeg skrev navnet hennes på fotballen min, Nina stod det, med bitteliten skrift. Da jeg ankom min nye verden, Nesodden, ble ting snudd på hodet, og jeg ble raskt indoktrinert i greia med at jenter hadde lus. De var ekle og vi hadde ingenting med de å gjøre. Fysj.
Etter noen år ble ting forandret, men det var søren ikke veldig mange år etter dette igjen før jenter og sykdommer ble bundet sammen for andre gang. Nå gikk det plutselig opp for meg at myten om jentelus kanskje stammer fra kjønnsykdommer. Fysj.

E.T.

Sommernatten var varm, og vi skulle sove i telt. Jeg og min kompis, rett utenfor sommerhytten til min familie. Herregud. Jeg skrev hyttEN. Det skal selvfølgelig aldri skje igjen. Jeg beklager. Nå, hvor var jeg - jo, vi sov i et telt utenfor sommerhyttA, på sørlandet, nærmere sagt Mærdø – en liten øy like utenfor Arendal. Min kompis var så heldig å kunne glede seg over et privilegium som TV, og han fortalte om et romvesen han hadde sett på film. Romvesenet hadde et stort hode, lange tynne fingre, og det lusket rundt i skogen. Det var en skog like ved teltet vårt.
”Hørte du det!?” Sa teltvennen min. Selvfølgelig hørte jeg det, og vi var enige om at det måtte være romvesenet. Vi sov i hyttA i stedet.
Da jeg så filmen skjønte jeg jo at E.T. bare var en søt og artig utenomjordisk krabat som hadde mistet dekning på mobilen. Så trivelig atte.

3 Comments:

At 19/10/06, Anonymous Anonym said...

Duuuuh, tannfeen finnes assa!!!! Ikke ødelegg!

 
At 19/10/06, Blogger Vilde said...

Høyst behagelig lektyre, (dog noe taktløs innledning) fortellingen om hytten falt særlig i smak.

 
At 21/10/06, Blogger KjederMegPåJobb said...

Ice Cream: Truth hurts.

Vilde: Hvis vi noen gang skal på hyttetur så skal det være et klinkende klart forbud mot bruk av -en endelser. Kontrakt. Skrevet i blod.

 

Legg inn en kommentar

<< Home