Tidtrøyta

Jeg er død

4.12.06

Newspeak


Jeg er en pirkete liten bitch når det kommer til skrivefeil, og ord som er splittet selv om de hører sammen. Og jeg er sjelden mer pirkete enn når det kommer til mine egne skriverier, for de er langt fra feilfrie, og det selv med spellcheck på laget. Men det fører fremover, jeg er for eksempel en del av mindretallet i dette landet som skriver interessant riktig.

Et enklere språk hadde vært.. enklere. Men langt fattigere i den forstand at ord blir svakere når det kommer til å skildre tanker og følelser. I VG og Dagbladet jobber de hardt for å bortskjemme oss med enkle snareveier i språket vårt. ”Britney truse-løs på fest.” Helt ærlig, hvem sliter med å forstå at truseløs betyr at den godeste jenta har bestemt for å lufte litt mellom låra. For ikke lenge siden skrev Dagbladet om en farts-synder, og VG om nattklubb-bråk.

Jeg vil oppfordre organisasjonen Astronomer mot orddeling til å handle. Hvis jeg ikke tar helt feil er bloggeprinsessa Kristin medlem, kanskje hun kan ta opp saken. Jeg foreslår også at vi blander verdensbanken inn i det hele, slik at vi kan få blitzere til å kaste brostein i Akersgata uten at vi får noe pes. Noe må i hvertfall gjøres.




2 Comments:

At 4/12/06, Anonymous Anonym said...

Jeg kunne ikke vært mer enig. Det er grusomt, og jeg fåt vondt til langt inn i rygg margen når jeg leser disse grusomme oppdelte ordene.

Min far (som i sin tid jobbet som skilt maker) har reddet uendelig mange fra å gå i ord delings fellen. Jeg har arvet hans rett skrivings gen, og skal aldri i mitt liv bli tatt i å dele et udelelig ord! GRUSOMT.

PS. Ja, jeg har delt samtlige ord med vilje i denne kommentaren. Sånn hvis du lurte, mener jeg.

 
At 4/12/06, Blogger KjederMegPåJobb said...

Haha det var godt du la til det siste der, skriftlig ironi er ikke alltid 100% tydelig. Du lurte meg et lite øyeblikk ;-)

 

Legg inn en kommentar

<< Home