Tidtrøyta

Jeg er død

11.12.06

Vi er sauer (alle sammen kom igjen, si bæ!)


Det kan hende jeg bare enda ikke har oppdaget det, men jeg er relativt sikker på at jeg ikke har noe spesielt talent i å imitere dyrelyder. Balansen er nok jevnt plassert på det gjennomsnittelige, jeg kan mjaue, brøle og bjeffe sånn noenlunde troverdig. Og så kan jeg si . Der er vi mennesker tett sammenknyttet, mens fellesskapet feiler i for eksempel dugnaden mot fattigdom, så kan vi si bæ alle sammen. Vi kan si bæ, og vite at vi ikke er så forskjellige, uavhengig om vi bryr oss om muhammedtegninger, WTO og Ole Einar Bjørndalens gullturer i vinterskogene. Vi er like fordi vi er én fordømt stor saueflokk.

Jeg har aldri vært i Bergen, så bildet jeg har av denne byen er utelukkende malt av klagende litt.vit. studenter og diverse festrapporter fra studentmiljøet som er bare SÅ bra!. Og så har jeg fått med meg at det regner. Bestandig, alltid og ganske ofte hele tiden. Men i disse tåredryppende desemberdager er ikke Oslo så mye bedre, det regner ustanselig og julestemningen har forduftet før den i det hele tatt kom i gang, det er ti plussgrader ute, hestehoven blomstrer og våren er på vei. Så fint. Ingen liker å fryse og vinter er noe vi elsker å hate.

Bæ.

Til og med Dagbladet og VG har kastet seg over den globale oppvarmingen og blotter klimaforsider, debattprogrammene på tv har Helen Bjørnøy som fast gjest, og MTV har reklamer som ber deg tenke på miljøet og slå av lyset på kjøkkenet når du sitter i et annet rom. Og DU kan forbedre miljøet! Nå er ikke værsnakk bare samtalefyll for å drepe pinlige stillheter, fokuset har omsider fått et skarpere blikk og miljøsnakket har nådd frem til trikkestoppraten, det er ikke fjernt lenger, det er reelt. Og da er det så fint å få slike topp ti lister over hvordan vi kan redde verden, DU og JEG. Ikke dusj så lenge, ikke bruk bilen til postkassa og ta tog i stedet for fly. Det er her saueflokken ikke klarer å gjøre så mye annet enn å si bæ, vi går dit gresset er grønt og spiselig, uten å tenke på så mye annet. Mennesker er bare dyr, egoistiske av natur, og det er mulig å oppdrive unntak, men allikevel så kan vi feie oss alle over med en kam og si at vi rett og slett ikke er smarte nok. Det holder ikke å snakke om å spare på dusjeminuttene når kun et lite knippe av sauene faktisk vil gjøre det, det holder ikke å oppfordre til togbruk når vi kan velge å fly. Folk flest er ikke smarte nok, folk flest bryr seg ikke, Folk flest er dumme nok til å stemme Frp, folk flest drømmer om terrengbiler, folk flest sier bæ, og ikke så mye annet. Uten flokkførere vil alt gå til helvete.

Vi kjører bilen til hytta selv om det går trysilbusser, selvfølgelig gjør vi det. Komforten er jo på et helt annet nivå, vi kan høre på våre radiokanaler, vi kan ha med mer bagasje og vi kan bestemme kjørefarten selv. Men hva hvis bensinprisen ble mangedoblet? I mars flyr jeg til Argentina, jeg skal videre til Brasil, Cuba, New Zealand, Japan og gud vet heller ikke hvilke andre steder jeg vil ende opp. Det jeg derimot vet, er at den første flyturen til Buenos Aires vil forurense mer enn hva en gjennomsnittelig personbil gjør i løpet av et helt år, men at jeg gjør det allikevel. Og jeg er en av de som slår av lyset på kjøkkenet når jeg ikke er der, ikke på grunn av strømregningen med på grunn av miljøet, jeg er en av de som blogger om global oppvarming. Men hva hvis flyprisen ble femdoblet? Plutselig har jeg ikke råd lenger.

Det finnes smarte ulldotter i saueflokken, men sammen er vi egoistiske hver for oss, vi røyker selv om vi vet at vi dør av det, og vi flyr rundt for å se den verden vi ødelegger.

Jeg er en sau.

5 Comments:

At 11/12/06, Blogger Elisabeth said...

Nå har det regner i Bergen i 45 dager i strekk.

Bæ.

 
At 11/12/06, Blogger Vilde said...

Hvem bryr seg om regnet? Studentmiljøet er veldig bra. Jeg kunne tatt tog i morgen, men jeg flyr. Nå vil jeg ikke si bæ, for da føler jeg du blir ledesauen som får alle til å føye seg etter deg lissom.

 
At 12/12/06, Blogger KjederMegPåJobb said...

Du sa nettopp bæ allikevel. =)

 
At 13/12/06, Blogger Seth said...

People really are sheep, it's true. I'm thinking fascism might be the answer. It's obvious that we're going to destroy the planet in our endless demands for comfort- but still I can't stop myself taking long showers. I just can't.

We say Ba over here, but it's pretty much the same.

 
At 14/12/06, Blogger KjederMegPåJobb said...

Yup, it's international. =)

 

Legg inn en kommentar

<< Home