Tidtrøyta

Jeg er død

3.2.07

Catch 22

Et kontrollert sinn gjør gambling til en uskyldig fornøyelse, hjertet skal skyves vekk og hodet skal regjere. Du spiller på ditt hjertelag utelukkende hvis hodet mener seieren er sikker.

Spurs – United

Her tenker hjertet: ”gloory gloory man uniiiited.” Hodet tar brillene av hodet, sutter litt på den ene brillepinnen slik man skal gjøre på museum. ”Hmm, ja slettes ikke så dumt” sier hodet. Hjertet hopper og danser, løper rundt som en duracellkanin på speed og kaster seg forelsket rundt Hodets hals i en følelsesladet klem. Tydelig brydd klapper Hodet Hjertet på ryggen, ”så, så, ikke la oss bli revet med nå.” Men han smiler litt han også. For en gangs skyld er de enige – i morgen vinner United.

Min sjef er Spurs-fan. ”Han skal ydmykes,” sier Hjertet, blåser opp brystet og er tøff i trynet. ”Nei,” roper Hodet, og later til å ha oversett noe, ”for guds skyld, nei!” Hjertet fnyser, ”vi var jo enige, her skal det gambles!”

Lærkulekampen spilles dagen etter i dag, og et personlig veddemål er altså gjort med sjefen. ”Hva er problemet?” under Hjertet.
Hjernen reiser seg, retter på brillene. ”Hva problemet er? Hm! Jo det skal jeg si dem.” Han begynner å spankulere frem og tilbake over parkettgulvet, med hendene bak på ryggen. ”Stemmer det ikke at de skal forlate deres arbeidsplass om noen få uker?” Stemmen var skarp.
”Um.. jo det stemmer det?” Hjertet så undrende på Hjernen.
”Stemmer de at de enda ikke har fått den fine og flotte jobbattesten de ble lovet? Stemmer det at den enda ikke er skrevet ned på papir, at den enda ikke er signert og stemplet?”
Hjertet begynte å skjønne tegninga. ”Jo, men..”
Stemmer det,” avbrøt hjernen bryskt, ”stemmer det at du enda ikke har fått noe som helst som viser til den gode innsatsen du har vist på din arbeidsplass siden 2005?”
Hjertet mumlet et svar, blikket ned i gulvet.

Taper United må jeg betale gamblinggjeld til sjefen, totalt ydmyket etter flere ukers cocky fotballprat. Vinner United vinner jeg sjefens penger. Vinner United blir sjefen ydmyket og fattig – hevnen vil unektelig komme i en enda ikke skrevet jobbattest. ”Uff da,” sa Hjertet, og skammet seg.

4 Comments:

At 4/2/07, Anonymous Anonym said...

Gratulerer med total ydmykelse av sjefen, samt pengene hans. En finfin jobbattest tror jeg i grunn du må se langt etter. Men du kan prøve å få en lojalitetsattest fra en viss Sir i England.

 
At 5/2/07, Blogger KjederMegPåJobb said...

Mange takk! 4-0! Uff ja det blir nok en fryktelig dårlig attest. Dårlig holdning blir vel overskriften tenker jeg. Illojal, sløv og unnasluntrende. Ikkefungerende i team, asosial og evig kverulerende.

Men heia United!

 
At 13/2/07, Anonymous Anonym said...

Oppdateringer er ikke helt din greie?

 
At 13/2/07, Blogger KjederMegPåJobb said...

Det har det aldri vært, jeg kommer til å ta livet av alle deadliner hvis jeg skulle ende opp som journalist.

 

Legg inn en kommentar

<< Home