Tidtrøyta

Jeg er død

23.3.06

Ragnarok


JØSS! OI! WOW! Tre ulovlige ord i Scrabble-sammenheng som vi gjerne bruker når vi får øye på noe fascinerende eller vakkert. Men det ligger mer bak denne posten enn kriminelle ord, her følger en øyeåpner som vil slå deg ned med bølge for bølge av paranoia og hysterisk frykt, for det som allerede har nådd nabolaget ditt vil snart også felle en av dine aller nærmeste - hvis ikke deg.

Trøyta har advart mot fugleinfluensa, men samtidig har vi kommet med kuren, så med at faren for å dø av fjærkre er over har fryktpropagandaen får en ny hovedrolle - viruset som har fått spre seg som løsslupne kvinnebein, uten at verken NGOer eller myndigheter har slått i bjella og alarmert folket. Som så mange andre steder har uvitenheten også her fått midtbanen for seg selv, men nå har tiden kommet for å takle bakfra og vise knottene, for flopasningen er like rundt hjørnet, og før du klarer å si ølvoldogskamslåttebønder er ballen og hele laget i angrep. Og er vi ikke forbredt er vi fucked.

Wow! Den brutale sannheten er at her er ingenting verken vakkert eller facinerende , WoW er en forkortelse, og står for noe du bør lære deg å frykte - World of Warcraft. Et internett-dataspill hvor du trer inn i en digital skikkelse og glir inn i en like digital verden hvor du møter andre som deg selv. Og titusener over hele verden har flyktet fra sin egen tilværelse, tatt sosialt selvmord i det virkelige liv, for så å gjenoppstå i rollespillets univers. Jeg har en kompis som er smittet, og selv om han hele tiden har vist svakhet for skjermerende underholdning har han mistet fullstendig grep på hverdagen, og spillenes svar på hvitt nesepulver har sendt han ut på glattisen uten hjelm. Nå er jeg redd han er fortapt, og historiene om andre like hjelpeløse ofre er mange. WoW-viruset har hendene rundt samfunnshalsen, og det kvelende grepet strammes for hver person som blir lurt ut i nerdehelvetet. Vi trenger en kur.

Hva skal vi gjøre? Hva kan vi gjøre? Det er sjeldent jeg føler meg maktesløs, men i et gråtkvalt øyeblikk av selvinnsikt har jeg møtt veggen og min egen begrensning i døra, og jeg ber om hjelp. Er det noen der ute som kan hjelpe? Sivilisasjonens fall kan avhengige av deg, eller noen du kjenner. Spre ordet! Bemann til kamp! Join the army!