Tidtrøyta

Jeg er død

23.6.06

Møtet med veggen

For noen dager siden skrev jeg om Wal-Mart og hvorfor de ikke lenger fikk leke med norske oljepenger. Ganske sikkert det smarteste de Rød-grønne har stått for så langt. Det er åpenbart noen som deler mitt engasjement, for en leder kom i trykk på dagbladets nettsider syv minutter over fem i dag tidlig/i går natt. Det var dessverre dårlige nyheter.

USAs ambassadør har sendt den velbrukte politiske slaktekniven til sliping, og nå truer de med ’reaksjoner’. Kanskje Bush virkelig er inne på noe, når han prater øreproppsendte ord som maler verden i svart og hvitt, i ondt og godt. For her er det nesten så enkelt. Nesten så enkelt at vi kan stille oversjølandet på linje med onde Disney-hekser. I kampen mot den gode helten, som tror på etikk, medmenneskelighet, og rettferdighet. Helten rir på en hvit hest, og han er fra Norge.


Wal-Mart er ikke bare skyld i soleklare brudd på menneskerettighetene, Wal-Mart går foran og – da selskapet er verdens rikeste og mektigste – setter standarden for alle andre større korporasjoner. En standard som innebærer kynisk pengegrisk bedriftledelse(f.eks. gi ansatte sparken og ansett nye for å hindre lønnsøkning), outsourcing med barnearbeid og umenneskelige arbeidsforhold i pakken, og dollarglisende arroganse når de holder fabrikkene hemmelige og dermed indirekte erkjenner – ’ja, fabrikkene våre er et leksikaeksempel på dårlige arbeidsforhold.’ (Ja jeg gjentar meg selv, men faen heller.)

Utelukkelsen er knyttet til at investeringer i selskapene innebærer en uakseptabel risiko for at fondet kan medvirke til alvorlige, systematiske eller grove normbrudd gjennom selskapenes atferd.
- Kristin Halvorsen

----------------------------

Slem gutt: Hei du, jeg trenger penger til et balltre.
Snill gutt: Hva skal du med et balltre?
Slem gutt: Det er ikke så viktig. Du får tilbake pengene. Pluss noen kroner ekstra som takk.
Snill gutt: Ok.

*Slem gutt kjøper balltreet, og samme kvelden bruker han det på en gammel dame. Han tar vesken hennes, og gir noen av pengene som han finner til Snill gutt*

Slem gutt: Hei du, jeg trenger penger til en spiker. En spiker til å ha i balltreet.
Snill gutt: Nei. Du får ikke låne penger av meg lenger.
Slem gutt: Hvorfor ikke?
Snill gutt: Jeg vil ikke være skyld i at du slår ned gamle damer.

Slem gutt: Gi deg 'a, du tjener jo penger på det.
Snill gutt: Jeg vil ikke tjene penger på at du slår ned gamle damer.

*Slem gutt sladrer til Slem onkel. Slem onkel, som forøvrig er rektor på skolen, truer Snill gutt med ekstra leksearbeid og igjensitting hvis han ikke fortsetter å hjelpe Slem gutt slik han pleide*